Nu aan het lezen
De man die New York-Los Angeles het snelste reed
Nacht Dag
De Amerika bijlage voor Nederland en Vlaanderen met achtergronden, diepgang en verhalen over de Amerikaanse cultuur, politiek, misdaad, actualiteit & lifestyle.

De man die New York-Los Angeles het snelste reed

Leuk zo’n uitgebreide roadtrip van kust naar kust, maar het kan ook veel sneller. Ed Bolian – een naam die niet bij iedereen direct een belletje zal doen rinkelen – heeft een uniek record in handen. De man reed in 2013 in de auto van New York naar Los Angeles in 28 uur en vijftig minuten. De gemiddelde snelheid: ruim 156 kilometer per uur.

Ed Bolian en zijn jongensdroom

Al op zijn achttiende had de autogekke Ed Bolian de droom om het land als een snelheidsduivel te doorkruisen én het transcontinentale record te vestigen. Voor een schoolopdracht interviewde hij destijds autojournalist Brock Yates, de toenmalig recordhouder en scenarioschrijver van de in 1981 verschenen film The Cannonball Run, met acteurs Roger Moore, Burt Reynolds en Dean Martin. ‘Op een dag wil ik jouw record graag verbreken,’ zei Bolian tegen Yates. Een decennium later zou die droom werkelijkheid worden.

Een stukje geschiedenis  

Erwin George Baker alias de CannonballVan New York naar Los Angeles rijden in zo’n kort mogelijke tijd; het is de afgelopen jaren al vele keren geprobeerd. Het begon allemaal met Erwin George Baker, die begin twintigste eeuw met auto en motor tientallen snelheidsrecords vestigde. In 1914  reed hij in elf dagen en iets meer dan twaalf uur met een motorfiets van New York naar San Diego. Een journalist gaf hem de bijnaam ‘Cannonball’, verwijzend naar een gelijknamig treintype. In 1933 scheurde hij in ruim 53 uur van New York naar Los Angeles. Een indrukwekkende prestatie voor die tijd, want het Amerikaanse wegennet was toen nog amper ontwikkeld. De tijd van Baker bleef bijna veertig jaar overeind.

Voorbereidingen voor de poging in 2013

Na diverse records in de jaren zeventig en 1983 zette Alex Roy in 2006 (met een BMW M5) een nieuwe tijd neer: 31 uur en 4 minuten. Ergens in 2009 ging Bolian aan de slag bij een Lamborghini-autodealer in zijn thuisstaat Atlanta en vanaf dat moment begon hij de mogelijkheden te onderzoeken om het record van Roy te overtreffen. Hij verdiepte zich in zaken als een geschikt type auto, de beste route, verkeerspatronen, accessoires voor onderweg en de mogelijke gevolgen bij aanhouding door de verkeerspolitie.

Het pimpen van een Mercedes

In 2012 begonnen de ideeën serieuze en concrete vormen aan te nemen. De keuze van Bolian, die eerst dacht aan een Ferrari, viel op een Mercedes CL55 AMG uit 2004, met 184.000 kilometer op de teller en een tankinhoud van 23 gallon (1 gallon = bijna 4 liter). Hij bouwde twee extra tanks in van ieder 22 gallon in de achterbak, waardoor hij slechts om de 800 mijl (1.280 kilometer) hoefde te stoppen bij een pompstation.

De Mercedes van Ed Bolian (Bron: www.edbolian.com)Het commandocentrum (Bron: www.edbolian.com)Extra brandstof in de kofferbak (Bron: www.edbolian.com)

Om politie en snelheidscontroles te slim af te zijn, installeerde hij een knop om zijn achterlichten uit te zetten, twee laserjammers (voor het blokkeren van elektronische signalen), een rader- en politiedetector, twee GPS-units en meerdere opladers voor telefoons en tablets. Bolian huurde ook nog een GPS-trackingbedrijf in om elke beweging van de auto nauwkeurig vast te leggen. Het pimpen van de Mercedes kostte Bolian zo’n 9.000 dollar. Daarbij bleef het niet, want de auto werd ook nog volgeladen met energierepen, energiedrankjes, Blue Donkey Iced Coffee en flessen en beddepannen om te toiletteren. Alles met maar één doel: zo weinig mogelijk tijd verliezen onderweg.

De 2 medepassagiers: wie is er zo gek om mee te gaan?

Het befaamde trio: Dave Black (links), Ed Bolian en Dan HuangTot twee weken voor vertrek, stond Bolian er nog helemaal alleen voor. Ergens ook wel begrijpelijk, want wie wil er voor een record waar weinig mensen om geven vele (verkeers)wetten overtreden, het risico lopen op gevangenisstraf of erger; gewond raken of overlijden tijdens de poging? Bolian raadpleegde zijn netwerk en stuitte uiteindelijk op Dave Black, die zijn bijrijder zou worden, en Dan Huang, een student van het Georgia Institute of Technology met genoeg vrije tijd. Laatstgenoemde zou zich als wingman vooral ontfermen over het navigatiegedeelte, het spotten van politie en andere praktische zaken om de twee chauffeurs te ondersteunen. Later zou Bolian in een interview zeggen dat het vinden van medepassagiers nog het moeilijkste van alles was.

Testrit: aangehouden in New York City 

Het driekoppige team besloot voor de recordpoging nog een testrit te maken in New York City; vooral om te onderzoeken wat de beste route was om zo snel mogelijk uit Manhattan te geraken. Bolian werd hierbij aangehouden door de NYPD, omdat hij rechtsaf sloeg bij rood licht en vervolgens spookrijdend een one-way-straat in reed, op advies van een mobiele app die Black had gevonden. Ze kwamen er met een waarschuwing vanaf en hadden het geluk dat de bewuste agent geen verdere vragen stelde.

Klaar voor de start…

Van New York naar Los Angeles in 28 uur en 50 minutenOp zaterdag 19 oktober 2013 was het zover. Het drietal vertrok ’s avonds om 21:55 uur vanaf de Red Ball Garage in Manhattan (142 East 31st Street), de officiële startplek van de Cannonball Run waar Baker ook vertrok in 1933. De tocht van ruim 4.500 kilometer begon niet al te best; ze kwamen vast te staan in het verkeer en het duurde een kwartier om New York uit te komen. Daarna ging het snel. Bolian en zijn crew vlogen door New Jersey, Pennsylvania, Ohio, Indiana en Illinois en bereikten de stad St. Louis nog voor het ochtendlicht. ‘Ik herinner mij Indiana niet eens meer,’ liet Bolian later optekenen.

Twee vrachtwagens naast elkaar

De reis verliep verder prima. Vertraging was er eigenlijk alleen als twee vrachtwagens naast elkaar reden, maar daarvoor had Team Bolian een oplossing. Via CB-radioapparatuur deden de snelheidsduivels zich voor als vrachtwagenchauffeur. ‘Ik rijd nu naast je. Kun je het rempedaal intrappen zodat ik er voorbij kan?’ Ter hoogte van zuidelijk Missouri, nabij de staatsgrens met Oklahoma, kwam het besef dat een nieuw record goed mogelijk was. Sterker nog; ze schroefden de doelstelling op naar onder de 29 uur.

Finish in Californië 

Onvermoeibaar drietal met het record in handenOp zondag 20 oktober om 23:46 uur passeerde het trio de officiële finishlijn bij het Portofino Hotel and Marina in Redondo Beach, Californië (260 Portofino Way). Na achttien maanden voorbereiding, een tocht van 2.813,7 mijl, een gemiddelde snelheid van 98 mijl (ruim 156 kilometer) per uur en een topsnelheid van 252,8 kilometer per uur. Ze waren slechts drie keer gestopt om te tanken. Van de 28 uur en 50 minuten reistijd was er slechts 46 minuten niet gereden. De valet bij het hotel begreep niet waarom de Mercedes vol zat met gadgets, elektronica en naar benzine rook. Bolian, Huang en Black wisten wel beter.

Meer lezen over auto’s, racen, routes en records? 

[button link=”https://usa365.nl/de-historie-van-de-befaamde-route-66/”] Route 66[/button] [button link=”https://usa365.nl/indy-500-autorace-jaar/”] Indy 500: de belangrijkste race van het jaar[/button] [button link=”https://usa365.nl/adriaan-van-toor-autoroute/”] Adriaan van Toor[/button] [button link=”https://usa365.nl/hectiek-op-de-stoeprand/”] Dodemansrit met Chinese bus in New York[/button]

 

Bekijk reacties (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll naar boven