Flight 23 op 9/11: een vijfde vliegtuig met kapers?

0 Flares 0 Flares ×

Ik ben geen fan van absurde complottheorieën, daarover schreef ik al ruim vijf jaar geleden op deze website, in de nasleep van het neerhalen van vlucht MH17. Ook op 9/11 is er niets gebeurd waarvan Bush of wie dan ook weet had, los van de religieuze fanatici uit het Midden-Oosten – dat is althans mijn mening. Ik heb een flinke verzameling boeken over die tragische dag en over de decennia in aanloop naar 2001: wat dreef de terroristen? Je denkt op een gegeven moment dat je alles wel een aantal maal gelezen hebt, maar in een nieuw boek las ik toch weer iets nieuws. Lees de titel van dit artikel en je denkt aan een verhaal van een complotfetisjist, maar het zit toch net wat anders. Flight 23 op 9/11: was er een vijfde vliegtuig met kapers?

Flight 23 op 9/11: was er een vijfde vliegtuig met kapers?

De daders hebben vliegtuigen gekozen die allemaal ongeveer tussen 7:45 en 8:00 uur op zouden moeten stijgen. Slim: de daders kunnen zo te werk gaan zonder dat mensen een idee hebben van de fatale intenties. Uiteindelijk gaan ze alle vier wat later de lucht in: om precies te zijn tussen 7:59 en 8:42 uur. De eerste twee hebben een vertraging van ongeveer een kwartier, nummer drie vertrekt ruim een half uur te laat. Het laatste gekaapte vliegtuig vertrok drie kwartier te laat. Dit is Flight 93, dat het beoogde einddoel (waarschijnlijk het Capitool) nooit gehaald heeft vanwege de opstand aan boord. Passagiers hoorden via telefoons over de Twin Towers. Als het vliegtuig op tijd was vertrokken, was het ongeveer op dezelfde tijd gekaapt als de andere vluchten. De mensen in het vliegtuig zouden dan niet over de andere kapingen gehoord hebben en geen opstand tegen de kapers georganiseerd hebben. Waarom zouden ze? Kapingen liepen altijd goed af, ergens op een vliegveld, na een onderhandeling over losgeld of vrijlating van bepaalde gevangenen.

Verwarring

Al die vluchten zo kort op elkaar, zorgden er ook voor dat aan land Amerikaanse organisaties in verwarring waren – Bin Laden en de zijnen zullen hierop gerekend hebben. Het ging ontzettend vlug allemaal: tijd voor een goed beeld van de situatie en goede onderlinge communicatie was er niet of nauwelijks. Enkele vluchten waarmee niets aan de hand was, werden lange tijd gezien als gekaapte vluchten. Kapingen werden niet (of niet op tijd) doorgegeven aan relevante instanties. Er werd gezocht naar vluchten die allang niet meer bestonden: omdat ze al in een gebouw waren gevlogen of waren neergestort in een veld in Pennsylvania. Het aantal wat-als vragen lijkt daarbij oneindig. Wat als bijvoorbeeld, ik noem maar een voorbeeld, veel eerder was opgeroepen om alle cockpits maximaal te beveiligen tegen indringers? De vraag die vooral veel terugkeert in het eerste deel van het hierboven genoemde boek van Mitchell Zuckoff: wat als aan land belangrijk nieuws wel direct overal zou zijn gemeld? Veelzeggend en verbijsterend is het hoe slecht instituten als de FAA, het ministerie van Defensie, NEADS, NORAD en alarmnummer 911 met elkaar communiceerden; gelukkig is er veel veranderd sindsdien.

Is ons meer ellende bespaard gebleven?

Een vraag die bij mij nooit eerder opkwam: zou het kunnen dat Al Qaida eigenlijk een nog vreselijker scenario gepland had? Nog meer gekaapte vliegtuigen naast de vier waarbij de kapers slaagden? Om 8:19 uur is er een eerste waarschuwing van een stewardess dat er iets aan de hand is – om 8:46 uur vliegt dit eerste vliegtuig de noordelijke toren binnen van het World Trade Center in Manhattan. Om 9:42 uur, bijna een uur later, kondigt de FAA een vliegverbod af: niemand mag meer opstijgen en vliegtuigen die al in de lucht zijn moeten zo snel mogelijk ergens landen. Inmiddels stond ook de tweede toren in brand en vijf minuten voor het verbod boorde vliegtuig nummer drie zich in het Pentagon. Flight 93 vliegt dan nog: toen de FAA met het verbod kwam, waren de kapers al een kwartier in de cockpit.

Er zijn bij het verbod van 9:42 uur maar liefst 4.545 niet gekaapte vliegtuigen die het luchtruim boven de VS leeg moeten maken, een gigantische operatie die achteraf veel lof oogst. Nog veel meer vliegtuigen blijven op luchthavens staan: ze zouden binnen afzienbare tijd opstijgen maar mogen niet meer de lucht in. Hier zijn natuurlijk ook vliegtuigen bij die al de nodige vertraging kenden, om welke reden dan ook. Vluchten die al rond een uur of acht hadden moeten vertrekken.

Zou het vliegverbod plannen voor verdere aanslagen hebben verijdeld?

Flight 23

Er is één toestel dat vragen oproept, stelt de veelgeprezen auteur Mitchell Zuckoff. Ik gebruik het werkwoord in de tegenwoordige tijd, want eigenlijk is er in 2019 nog steeds geen duidelijk antwoord in deze kwestie. Het gaat om Flight 23, van United Airlines: hij zou eigenlijk om 8:30 uur vertrekken en had dus een flinke vertraging van al ruim 70 minuten. Zuckoff: “Hij stond met nog zes toestellen voor zich te wachten om vanaf JFK International Airport (NYC) te vertrekken naar Los Angeles (ook de eindbestemming van de eerste drie gekaapte vluchten, PV). Luchtvaart- en politiefunctionarissen verklaarden tegenover journalisten dat vier jongemannen in de eerste klas, die eruit zagen alsof ze uit het Midden-Oosten kwamen, opgewonden hadden gereageerd toen de gezagvoerder omriep dat het vliegtuig terugkeerde naar de gate. Ze stonden op om met elkaar te overleggen en weigerden naar verluidt weer te gaan zitten toen het cabinepersoneel hun dat opdroeg. Eenmaal bij de gate waren ze er schijnbaar vandoor gegaan voordat ze ondervraagd konden worden.

Een vluchtcoördinator vertelde de auteur dat medewerkers van de luchtvaartmaatschappij hem iets vergelijkbaars hadden verteld over het vreemde gedrag van die passagiers. In die versie weigerden de mannen in eerste instantie om het vliegtuig te verlaten.”

Hoe dan ook: voor beide versies geldt dat de federale overheid zich nooit publiekelijk heeft uitgelaten over het incident. The New York Times schreef er wel over, in oktober 2001 al, en andere serieuze dagbladen volgden. Er wordt onder meer geschreven over messen die zouden zijn gevonden in de bagage; messen die ook werden gebruikt door de negentien zelfmoordterroristen. Mij is onduidelijk waarom 18 jaar later nog zoveel vaag is. Waarom hebben opsporingsautoriteiten destijds niet gewoon die mannen opgespoord? Hun namen hebben op de passagierslijst gestaan en enkele vraaggesprekken lijken mij heel legitiem.

Wat denk jij?

Zoals ik al schreef: voor mij was het verhaal rond Flight 23 helemaal nieuw. Wellicht heb jij er al wel eerder van gehoord. Zo gek is het niet, dat de terroristen niet slaagden in een deel van het afschuwelijke plan op 9/11. Of is dit allemaal onzin en was het ze wel te doen om ‘slechts’ vier vliegtuigen? Wat zou er waar zijn?

Lees andere artikelen van ons over 9/11:

Perry Vermeulen

Helmond, 1982. De veelzijdigheid, daar zit 't 'm in. De afwisseling tussen enorme vlaktes, kleine dorpen en wereldsteden. De mensen, de cultuur. Op je porch in Mississippi met je biertje en de blues, tussen de mensen op Times Square, genieten van Yosemite Valley. Amerika: ik zou er ieder jaar drie keer heen kunnen gaan. Ik heb nu zeven reizen gemaakt en 35 staten bezocht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Email -- 0 Flares ×