Hotelketens in Amerika: mensen maken verschil

0 Flares 0 Flares ×

Hotels zijn er in overvloed in het beloofde land aan de andere kant van de oceaan. Het is iedere keer weer een klus om de serie hotels te boeken, als je een wat grotere reis maakt. Hoe maak je je keuze? Bij de keuze voor hotelketens in Amerika is er eigenlijk maar één aspect dat echt het verschil maakt: de mensen. Een uitleg aan de hand van twee praktijkvoorbeelden!

Hotelketens in Amerika: de mensen maken het verschil

hotelketens in amerikaHet nieuwe jaar is begonnen en de laatste jaren staan die eerste weken ook een beetje in het teken van het boeken van hotels voor weer een nieuwe reis naar Amerika. De vluchten leggen we altijd vroeg vast; nu nog het invullen van de periode tussen de heen- en terugreis. Boeken doen we altijd via de bekende vergelijkingswebsites, behalve als we eerder goede ervaringen hebben gehad met specifieke hotels. We gebruiken dan vrijwel altijd Booking.com. In grote steden willen we graag midden in het centrum zitten; ik heb twee keer in een redelijk voordelig hotel op 50 meter van Times Square gezeten en ook al twee keer in een erg leuk hotel midden in het French Quarter, in New Orleans. De ligging bepaalt dan dus de keuze, van secundair belang zijn zaken als prijs en voorzieningen als gratis parkeren en een ontbijt. Zeker sinds we een kleine hebben, wil ik niet te ver van de trekpleisters zitten; je sjouwt je een ongeluk.

Maar tijdens de rondreizen zijn we minstens zo vaak te vinden op plekken die je minder snel in reisboeken zult vinden. En wie op doorreis is, heeft weinig eisen als het aankomt op de eindbestemming van die dag. We arriveren bij hotels na het avondeten en vertrekken weer voor dag en dauw; meer dan een bed en een douche heb je dan niet nodig. En anders dan in bijvoorbeeld New York City, hebben we nu een huurwagen tot onze beschikking. De locatie van het hotel is niet meer belangrijk en op Booking.com sorteren we alleen nog maar op prijs, van laag naar hoog. Verder dan pagina 1 komen we vervolgens vrijwel nooit.

De bekende ketens

Iedereen die wel eens in Amerika heeft gereisd, weet dat de hotelkeuze enorm is. De bekende ketens vind je overal en zijn eigenlijk allemaal inwisselbaar; zie hieronder de meest bekende.

Motel6 motel6.com
Super 8 Hotels super8.com
Days Inn Hotels daysinn.com
Travelodge travelodge.com
Red Roof Inn redroof.com
La Quinta Inns & Suites lq.com
Sleep Inn choicehotels.com/sleep-inn
Knights Inn Hotels knightsinn.com
EconoLodge econolodge.com
Howard Johnson Hotels hojo.com

Wij houden ervan, die typisch Amerikaanse hotels, lekker afgelegen, auto voor de deur – iedereen kent het beeld. De kamers zien er allemaal hetzelfde uit, soms zijn er handige voorzieningen (strijkijzer, magentron, etc.) maar vaker is alleen hoognodige aanwezig. Wij waren in 2016 met onze negen maanden oude baby op pad en koesterden iedere kamer met een campingbedje. Vaker lag hij tussen ons in.

Maar wat maakt dan wel het verschil?

De mensen maken het verschil.

Twee voorbeelden uit de praktijk, vakantie 2016, een reis van Chicago naar Seattle.

Na een lange rit vanuit Black Hills National Forest, waar we sliepen in de buurt van Mount Rushmore, kwamen we tegen een uur of zeven ’s avonds aan in Denver. Een rit van zo’n 700 kilometer. We sliepen 1 nacht in het Super 8-hotel op North Broadway. Ik adviseer jullie niet dezelfde keuze te maken. De eigenaresse heette ons niet welkom, zei geen goedendag – ze keek niet eens op van haar administratieve werk. Haar eerste woorden aan ons: “Name? And I need your passport.” Dan moet je net mij hebben. Overdreven vriendelijk zei ik goedenavond en vroeg ik hoe haar dag tot nu toe verliep. Ze begreep de hint niet en ging stug door met het inchecken van haar Nederlandse gasten. Ze had ons nog steeds niet aangekeken. Een campingbedje voor de kleine was er niet, maar bleek er een uur later toch te zijn toen we het aan een andere medewerker vroegen. ’s Ochtends ging er iets iets mis met de afvoer in het kleine kamertje, ik bespaar jullie het onsmakelijke verhaal, maar wij gunden de eigenaresse wel een pittige schoonmaakklus. Bij het uitchecken heb ik de jonge dame die nu achter de balie stond, uitgehoord over haar baas. Was ze nieuw in de toeristenbusiness? Was ze ook zo onvriendelijk tegen het personeel? Ze verontschuldigde zich bij ons over haar baas. En met die genoegdoening togen wij naar het centrum van Denver, en later die dag via de Trail Ridge Road naar Cheyenne, Wyoming.

Ik vind vriendelijkheid het allerbelangrijkst, hoe goedkoop je accommodatie ook is. Dat is gewoon basis. En voor een hoteleigenaar de meest voordelige manier om het verschil te maken.

Hoe het ook kan.

We begonnen de dag in Chicago en reden met een enorme omweg naar Minnesota, omdat ik graag de plekken wilde zien uit de serie Making a Murderer, in de staat Wisconsin. Uiteindelijk was de route echt te lang, zeker met een kleine aan boord, en we kwamen tegen 11 uur ’s avonds eindelijk aan in Spring Valley, Minnesota – midden in een gebied van Amish. Een mooie regio waar je een route kunt rijden langs allemaal kleine winkeltjes aan huis, waar je veel handgemaakte decoratieve producten en meubels kunt kopen van deze gelovige Amerikanen. We sliepen in het Americas Best Value Inn & Suites op Broadway Avenue, een mooi hotel beheerd door mensen met een Indische achtergrond (gek genoeg hebben we dit relatief vaak gezien, mensen uit India die in deze business ondernemen, zoals we in ons land veel mensen uit China snackbars zien overnemen). Eigenaar Munish Kaushal heette ons welkom met een brede lach, en dat is erg fijn na een lange, vermoeiende dag. Hij vertelde zijn verhaal over het hotel en de voorzieningen, en wij konden naar onze mooie kamer. Een campingbedje ontbrak en toen ik ernaar vroeg, is hij het komen brengen en heeft hij de constructie in elkaar gezet. Wie de bedjes kent, weet dat dit nogal eens voor frustratie zorgt. Ik hoefde het ’s ochtends ook niet in te klappen, daar stond hij op.

Vriendelijkheid en behulpzaamheid op zo’n moment; wij waren erg gelukkig! En dat hebben we hem ’s ochtends, bij het verlaten van Spring Valley, nog maar eens verteld. Zó bestier je een hotel, zó ben je onderscheidend van de concurrentie. Niet door allerlei luxe toestanden bij het ontbijt of door een gouden kraan boven een immense badkuip, maar door gewoon vriendelijk te zijn. Ik maakte een foto van de man en wij gingen tevreden weer op pad.

Hieronder die foto. En jullie weten waar je zijn moet, als je dit jaar nog in het zuiden van Minnesota bent! Dit is de officiële website van het Americas Best Vallue Inn & Suites in Spring Valley, Minnesota. Voor verdere contactgegevens, zie het visitekaartje hierboven.

Author: Perry Vermeulen

Helmond, 1982. De veelzijdigheid, daar zit 't 'm in. De afwisseling tussen enorme vlaktes, kleine dorpen en wereldsteden. De mensen, de cultuur. Op je porch in Mississippi met je biertje en de blues, tussen de mensen op Times Square, genieten van Yosemite Valley. Amerika: ik zou er ieder jaar drie keer heen kunnen gaan. In de zomer van 2016 ga ik er voor de vijfde keer heen; dan heb ik zo'n 30 staten gezien.

Share This Post On

2 Comments

  1. Helemaal mee eens! Eenzelfde gaat op voor restaurants, in Amerika maar ook gewoon in Nederland. Het eten kan nog zo goed smaken, als de service en gastvrijheid beroerd zijn ga je er niet meer zo snel terug. Terwijl andersom: bij ‘gemiddeld’ eten (‘gewoon goed’) met bovengemiddelde persoonlijke & vriendelijke service, dáár ga je nog eens naar terug.

    Post a Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Email -- 0 Flares ×