Deze Nederlander voerde campagne voor Obama

0 Flares 0 Flares ×

In Amerika draaien de campagneteams van Hillary Clinton en Donald Trump op volle toeren. De Amerikanen gaan komende dinsdag 8 november naar de stembus. In Nederland zijn er komend voorjaar ook verkiezingen. Zijn er grote verschillen in hoe campagneteams in Nederland en in de Verenigde Staten werken? Gastschrijfster Harmke Hulsman sprak hierover met haar collega Herman de Vries, stafmedewerker marketing & onderzoek van het CDA. Deze Nederlander voerde campagne voor Obama in oktober 2008 tijdens eens studiereis, waarbij hij meekeek bij de Republikeinse en Democratische campagneteams. 

Deze Nederlander voerde campagne voor Obama

Data, data, data

nederlander in campagneteam van obama

Herman de Vries

Data. Het water van Amerikaanse campagneteams. Geen data? Geen campagne. Politieke partijen in Amerika beschikken over zeer grote en waardevolle databases vol met data van hun kiezers. Deze zijn cruciaal. Barack Obama wist de verkiezingen in 2008 niet alleen te winnen vanwege zijn boodschap (Yes, we can!) maar ook vanwege de superieure database van de Democratische partij. De invloed van dataspecialisten is dus gigantisch in de Amerikaanse verkiezingscampagnes.

Hoe komen ze aan die data?
“In Amerika krijg je niet automatisch een stemkaart thuisgestuurd zoals in Nederland. Er is daar namelijk geen bevolkingsregister. Je moet je daarom daar eerst als kiezer registreren. Bij je registratie moet je opgeven welke partij je voorkeur heeft (of je bent ‘onbeslist, onafhankelijk’). Deze informatie is openbaar. De Republikeinen en Democraten vragen deze gegevens uiteraard op. Ze gebruiken ook enquêteonderzoeken van opiniepeilers en andere onderzoekers. Kortom, beide partijen weten dus precies wie hun kiezers zijn, waar ze wonen en wat ze belangrijk vinden.”

Wat doen ze met die data?
“In de maanden voorafgaand aan de verkiezingsdag benaderen partijen hun kiezers een paar keer via verschillende kanalen (crossmediaal) om te registreren en te stemmen. Dat gebeurt via openbare media (je kunt je tv niet aanzetten of er is wel iets te melden over de verkiezingscampagnes), via direct mails, et cetera. Eerst is het doel om je te registreren als kiezer (of je registratie te controleren). Natuurlijk zorgen beide partijen ervoor dat zij zo veel mogelijk eigen kiezers registreren. Daarom zie je in Amerika tijdens campagnes overal pop-up-partijkantoren waar vrijwilligers dag-in dag-uit kiezers bellen om hen op te roepen vooral te gaan stemmen. De partij die de meeste eigen kiezers naar de stembus weet te krijgen, heeft direct een voorsprong.”

‘Knocking on doors’

De Vries vervolgt: “Of, nog beter, ze gaan bij je langs. Wat wij in Nederland niet kennen, maar wat in Amerika heel normaal is, is aanbellen. Knocking on doors noemen ze dat. Iedere dag gaan er duizenden vrijwilligers van de campagneteams de straat op om eigen kiezers te mobiliseren naar de stembus en om zoveel mogelijke zwevende kiezers te overtuigen om op jouw partij te stemmen én naar de stembus te motiveren. Vaak in tweetallen, van deur tot deur. In Nederland zitten we daar niet op te wachten. In Amerika wordt dit veel meer geaccepteerd. Politiek leeft daar bij velen, zoals voetbal in Nederland leeft tijdens een EK of WK. Mensen praten er daardoor ook veel liever over, met de nodige emoties natuurlijk.”

Check hier de opvallendste Amerikaanse verkiezingsspotjes uit de geschiedenis!

Jij ging in 2008 de straat op voor Obama. Hoe werkt dat?
“Je krijgt als vrijwilliger een iPad mee. Op die iPad staan de belangrijkste gegevens van een huishouden. Denk aan stemgedrag, hoeveel mensen er wonen en hoe vaak men al is bezocht. Dat stelt je in staat om meteen een persoonlijk gesprek te voeren. Achter dit contact gaat een onzichtbare wereld van data schuil. Het campagneteam van Obama is hiermee begonnen en Clinton bouwt dit nu verder uit. Dataspecialisten van het campagneteam ontwikkelen dashboards. Dit is een persoonlijk profiel op basis van beschikbare data van een persoon. Die data wordt overal vandaan geplukt, waaronder social media.”

campagne-john-mccainrally-opkomst-obama-speechDeze Nederlander voerde campagne voor Obama

“Op het moment dat je aanbelt bij iemand, weet je bijvoorbeeld dat ze werkzaam is als onderwijzeres. Je begint in je gesprek daardoor over de plannen op het gebied van de onderwijs. Slim, en daar blijft het niet bij. Data wordt op alle niveaus geïntegreerd. Het kan maar zo zijn dat dezelfde mevrouw ’s avonds een (geautomatiseerd) telefoontje krijgt van een bekende acteur, bijvoorbeeld George Clooney (steunzender van Clinton) waarin hij inhaakt op het gesprek dat zij die dag met jou heeft gevoerd. Het is geen toeval dat George belt. Diezelfde mevrouw heeft namelijk eerder aangegeven in een reactie op Twitter dat ze fan van hem is. Phone banking, zo noemen ze dit soort telefoontjes van bekende en onbekende vrijwilligers.”

Early voting

Bellen gaat dus hetzelfde?
herman-de-vries-republikeinen
“Wanneer je belt, krijg je alle gegevens van de persoon in je scherm en vervolgens loop je een belscript af. Zo gaat het continu door totdat de persoon daadwerkelijk gestemd heeft. In veel staten is er early voting: je mag ongeveer een maand voor de echte verkiezingsdatum al je stem uitbrengen. Hierdoor kunnen campagneorganisaties vrij goed nagaan of je daadwerkelijk hebt gestemd en hoeveel van hun aanhangers hebben gestemd. Bijzonder is dat ze deze kiezers daarna nog één keer benaderen om hen te bedanken voor hun steun en hoe cruciaal hun stem is geweest. Dat doen de campagneteams in de hoop daarmee een investering te doen voor de volgende verkiezing.”

En in Nederland?
“Daar dromen we van zulke databases, al gaan ze in Amerika wel erg ver op dit terrein. Nederlandse politieke partijen hebben alleen de data van hun eigen leden. Ook wordt er onderzoek gedaan naar het electoraat en wat zij van partijen en belangrijke onderwerpen vinden. In Europa zijn de regels voor het opslaan van persoonlijke gegevens veel strenger dan in Amerika. Zo mogen we bijvoorbeeld gegevens van mensen die ons een e-mail sturen waarin ze aangeven een partij te steunen, niet opslaan in onze database. Je politieke voorkeur blijft hier geheim dankzij de Wet Bescherming Persoonsgegevens.”

Lees hier het laatste nieuws over de Amerikaanse verkiezingen 2016!

Vrijwilligers

In Nederland is slechts drie procent van de bevolking lid van een politieke partij. Een nog kleiner deel is daadwerkelijk vrijwilliger. We vinden het lastig om over onze politieke voorkeur te praten, laat staan mensen te overtuigen.

Hoe is dit in Amerika?
“In Amerika is dat volstrekt anders. Daar zijn er vrijwilligers in overvloed. Fenomenaal om te zien hoe mensen zich betrokken voelen bij de toekomst van hun land via de politiek. Overal waar je komt, wordt er over politiek gesproken. Verkiezingsbijeenkomsten worden massaal bezocht. Gemiddeld een paar honderd tot soms enkele duizenden mensen. Ik was bij een Obama-rally waar meer dan 20.000 op af kwamen! Dat was de meest indrukkende rally die ik bezocht. Ook Trump krijgt nu met gemak sporthallen vol met aanhangers voor een rally.”

campagneteam van obama

Barack Obama in mei 2008 in Oregon tijdens zijn verkiezingscampagne.

Waarom zetten Amerikanen zich vrijwillig in voor deze campagnes? Kandidaten hebben toch geld genoeg?
“Hoe spannender de race, hoe meer mensen actief worden voor hun kandidaten. Dat is om verschillende redenen, maar een belangrijke is plichtsgevoel. Amerikanen zien als het als een voorrecht in een democratie te leven en voelen daarom een burgerplicht om vrijwillig actief te worden. Kijk niet raar op wanneer iemand een pop-up-partijkantoor binnenkomt en zegt dat hij een paar dagen vrij heeft genomen om actief te worden als vrijwilliger. Daarnaast is het gewoon fijn om deelgenoot te zijn van een campagneteam. Je wordt enorm in de watten gelegd, je hoort bij een groep en krijgt ontzettend veel waardering. Amerikanen zijn wat dat betreft heel vriendelijk en betrokken. Zij weten perfect hoe je vrijwilligers tevreden houdt. Marketing zit in hun DNA.”

‘Inspiratie voor rest van mijn leven’

Nog iets meegemaakt wat je altijd bij zal blijven?
herman-de-vries-democraten
“Op een goede donderdagochtend was ik zelf aan het bellen voor Obama. Tijdens het bellen zag ik een jongen binnenkomen in een rolstoel en al gauw had ik door dat hij grotendeels was verlamd. Hij kon daarnaast moeilijk praten, maar het was wel verstaanbaar.

Hij stelde zich voor: Hi, I am Alan and I want to volunteer for Obama to make sure he will be our next President. De teamleider reageerde als volgt: How great Alan, you are more than welcome and we really need your help. Thank you for your time. Great!

Natuurlijk heeft zo’n jongen vanwege zijn handicap meer hulp nodig, maar dat was geen enkel probleem. Binnen vijf minuten beschikte Alan over een headset en werd hij geholpen met bellen. Al gauw lukte het hem alleen en de rest van de dagen dat ik daar was, was Alan daar vaak ook. Vol enthousiasme aan de slag in het campagneteam van Obama. Een situatie die me leerde hoe vrijwilligersmanagement werkt en een inspiratie voor de rest van mijn leven.”


campagneteam van obamaHarmke Hulsman (1979) is communicatiespecialist, woont met vriend Chris in De Meern en werkt in politiek Den Haag. Gefascineerd door de geschiedenis en politiek van de VS. In 2011 maakte ze met Chris een roadtrip langs de oostkust. ‘We begonnen in New York City (wow!) en eindigden in Orlando. Geweldig om zelf op de plekken te lopen die je van tv kent en op de historische plekken waar ik over gelezen heb! Een weekje zon in Orlando in de winter staat ook hoog op ons favorietenlijstje.’ Twitter: @harmke_h

Author: Gastschrijver

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Email -- 0 Flares ×