Super Bowl door de bril van een online marketeer

0 Flares 0 Flares ×

Op zondag 7 februari was het weer hoog tijd voor één van de grootste sportevenementen ter wereld: de Super Bowl. Als online marketeer kijkt gastschrijver Lieke Muller ieder jaar uit naar dit evenement. Ook nu was het voor haar weer een genot om de reclames online voorbij te zien komen. De Super Bowl is namelijk veel meer dan een potje American Football!

Super Bowl door de bril van een online marketeer

Super Bowl door de bril van online marketeerNet zoals het EK/WK voetbal bij ons gaat om meer dan het voetbal, gaat het in Amerika bij de Super Bowl ook om meer dan Football. Het gaat om de show. Om het samenzijn met vrienden en familie. Om het eten en drinken. En om in dat goede gezelschap met al dat lekkers ook nog een beetje een sportwedstrijdje te kijken. Veel van de dingen die tussendoor gebeuren, zoals Janet’s nipple-gate (2004) en de Left Shark uit Katy Perry’s optreden (2015) blijven na afloop van het evenement nog wekenlang als memes worden gedeeld.

Maar het zijn niet alleen de 115 miljoen kijkers waardoor de Super Bowl zo interessant is voor marketeers van over de hele wereld. Dat hele American Football boeit me eerlijk gezegd niet zo. Wat het voor ons interessant maakt, zijn de reclames. Er is geen enkel sportevenement ter wereld waar marketing en adverteren zo ontzettend deel uitmaakt van het evenement.

Natuurlijk hebben de Olympische Spelen, het EK/WK voetbal, Wimbledon et cetera ook de nodige sponsors en advertentietijd, maar de Super Bowl is één van de weinige grote evenementen waarbij mensen ook uitkijken naar de reclames rondom het evenement. Gelukkig voor hen is ongeveer 1/3 van de totale uitzending reclame. Of zoals ik zie: tussen de reclames door wordt zo nu en dan eens wat American Football uitgezonden.

Het zal je vast niet verbazen dat de kosten van de reclamezendtijd ieder jaar weer records breken. Tussen 2005 en 2014 is de prijs hiervan met maar liefst 75% gestegen en dit jaar zijn de prijzen voor een advertentie 11% gestegen ten opzichte van vorig jaar.

5 miljoen dollar voor 30 seconden reclame

superbowl50_qbsHet uitzenden van een reclame van dertig seconden tijdens de Super Bowl dit jaar kost 5 miljoen dollar. Dat is 165.000 dollar per seconde. Ter vergelijking: om tijdens de WK-finale in 2014 een reclame uit te zenden betaalde je ‘slechts’ 3800 euro per seconde. De reclame zelf moet dan nog gemaakt worden. Als je zó veel geld steekt in het laten uitzenden van een advertentie die, mede dankzij internet en social media, wereldwijd door honderden miljoenen mensen wordt gezien, dan moet je natuurlijk wel een beetje moeite en geld investeren in een leuk spotje. Want je wilt natuurlijk wel opvallen. Het is daarom soms net een reclame-wedstrijd in plaats van een American Football-wedstrijd.

Omdat de bedrijven willen opvallen, en omdat ze een exorbitant bedrag betalen, is het reclameblok rond de Super Bowl eigenlijk een soort gigantisch première-evenement voor dé topreclames van grote bedrijven. Toch is er wel wat te zeggen voor het uitbrengen van een teaser voordat de hele advertentie voor het eerst op tv wordt uitgezonden tijdens de Super Bowl. Commercials die voor Super Bowl Sunday online staan, worden 2.2 keer vaker bekeken en drie keer vaker gedeeld.

Free publicity

Waar de meeste adverteerders hun commercials angstvallig stilhouden tot de uitzending, heeft T-Mobile besloten om één van hun twee ads voor het evenement al op internet te delen. Het resultaat? Op Google zijn 175.000 nieuws-artikelen over deze ad te vinden voor aanvang van de Super Bowl. Prima free publicity, zoals wij dat in marketing-vaktermen noemen.

Automerk Hyundai maakte dit jaar zelfs 2 opwarmertjes voordat hun echte First Date-reclame werd uitgezonden:
Teaser 1

Teaser 2

Die teasers waren ter voorbereiding op de Hyundai Super Bowl Ad 2016.

Voorgaande jaren stonden de Super Bowl-reclames van Budweiser vooral in het teken van vriendschap en het all American-gevoel. Eén van hun reclames dit jaar is verrassend simpel en maakt gebruikt van Helen Mirren (toch echt een Britse en geen Amerikaanse actrice), maar met een duidelijke maatschappelijke boodschap:

Net zoals de happenings tijdens de half time-show, worden ook de reclames nog lang na de wedstrijd besproken. Er ligt op de makers van deze spotjes een enorme druk, want niet alleen de kosten maar ook de inzet is hoog. De spotniet alleen tijdens het evenment relevant te zijn, maar ook de potentie hebben om na afloop viral te kunnen gaan. De gekte houdt echter niet op bij half time-shows en dure reclames, Wall Street doet ook enthousiast mee met de Footballkoorts. Bedrijven die tijdens de Super Bowl reclames uitzenden, zien de periode erna hun verkopen stijgen. Je snapt dat dit ook doorwerkt op de beurs, waarbij de waarde van aandelen van adverteerders flink toeneemt.

Kortom: de Super Bowl is niet alleen een gigantisch sportevenment, voor mensen in het marketing- en advertentievak is de Super Bowl een soort Olympische Spelen voor televisieadvertenties. Ik kijk reikhalzend uit naar de reclames tijdens de Super Bowl 2017!


Lieke MullerDat Lieke Muller (1985) van reizen houdt, staat als een paal boven water. Logisch dus dat een divers land zoals de Verenigde Staten één van haar favoriete vakantieplekken is. Op de bucketlist staat onder andere nog een trip van kust tot kust, en een bezoek aan de Rocky Mountains. In het dagelijks leven runt Lieke online marketingbureau Liber Media, waarmee zij zich richt op sociale media en online adverteren. Voor USA365.nl zal zij ontwikkelingen op dit gebied in Amerika belichten. Lieke is actief op Twitter, LinkedIn en Pinterest.

Author: Gastschrijver

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Email -- 0 Flares ×