Een bezoek aan Washington DC: fotoverslag!

0 Flares 0 Flares ×

Drie volle dagen in Washington te besteden: wat kan je dan zien? Gastschrijver Marcel Wagenaar, fotograaf voor onder meer Algemeen Dagblad, toog met camera en vriendin de stad in. Hij bezocht het Capitool, maakte een wandeling van 14 kilometer in het centrum van de stad en ging onder meer naar de gratis dierentuin. Lees zijn verslag en vooral: check zijn 25 foto’s eronder! Een bezoek aan Washington DC.

Dag 1: bezoek aan het Capitool

We hadden een betaalbaar hotel gevonden in Bethesda, een van de buitenwijken. Na een wandeling van twintig minuten kochten we een driedaagse ticket voor de metro. Deze kaart is, net als bij ons, op te laden. Ook dan valt weer op hoe behulpzaam de Amerikanen zijn. We kregen onder andere het advies om te letten op spitstijden, want dan reis je duurder. Mer de rode lijn stapten we uit bij Union Station. Politieagenten te paard zagen ons wat zoeken en vroegen waar we vandaan kwamen en wat we wilden zien. Via het park, waar vele eekhoorntjes heen en weer hipten, vonden we het visitor center en konden we in het summer house wat water drinken.

We hadden online een paar maanden van tevoren tickets gekocht voor het Capitool. We waren vroeg aanwezig, dus er was tijd om wat om het indrukwekkende gebouw heen te lopen, dat helaas in de steigers stond. Een week ervoor had een dame een tas over het hek gegooid bij de president, dus toeristen die zo vroeg zijn, zijn verdacht. Een agent op de fiets vroeg ons wat onze planning was en waar we vandaan kwamen. Hij raadde ons aan eerder naar binnen te gaan in verband met de veiligheidscontroles en omdat je vaak eerder met een tour mee kan. Tassen afgeven, riem en sleutels uit je broekzakken en door de beruchte poortjes heen. De dame van de receptie zorgde ervoor dat we met de tour van negen uur meekonden en we stonden vooraan bij de gids. Tijdens het wachten merk je hoe trots de mensen zijn op hun stad en monumenten. Na een korte video volgden we de gids, die enthousiast vertelde over de geschiedenis van het gebouw en de aanwezige beelden en schilderijen. De bibliotheek was indrukwekkend; helaas mocht je daar maar een klein gedeelte van zien.

Na dit met airco gekoelde gebouw gingen we wat drinken op het plein, tussen alle musea in die hier bijna allemaal gratis zijn. Met 32 graden en zon hielden we dit een half uurtje vol. Het was druk, er waren onder meer veel schoolklassen, en we deelden een tafel met een Amerikaanse die op haar kleinzoon paste. Zij kwam uit New York en vroeg of we daar ook al geweest waren.

Het National Air and Space Museum liet ons vervolgens de geschiedenis zien van de lucht- en ruimtevaart zien, van hoe men ooit begonnen is met het zweven in de lucht tot de raketlancering. Hier kan je in de cockpit kijken van een Boeing en een maanpak aanraken. We hebben geluncht in een Mac Donalds met 24 bestelbalies. Het International Spy Museum, vlakbij het theater waar Lincoln werd vermoord, is niet gratis. We maakten een stop bij het hoofdkantoor van de FBI en kwamen bij toeval terecht in een parkje met kunst. Na het ophalen van Chinees gingen we moe maar voldaan met de voeten omhoog.

Dag 2: de presidentiële monumenten

De tweede dag gingen we op zoek naar het Witte Huis. Een Amerikaanse zakenman zocht voor ons de route op met zijn telefoon. De vlag hing uit, dus Obama was thuis. We zijn volledig om het gebouw heengelopen, waar je regelmatig besnuffelt wordt door de Beagels van de politie. Deze dag gaan we alle presidentiële monumenten bekijken. De ochtend begon bewolkt, wat qua temperatuur goed te doen was. Vanaf de grote obelisk, waar je ook in kunt, heb je een mooi uitzicht over alle memorials. Er lagen bij het National World War II Memorial nog kransen van de herdenking van het weekend ervoor; Memorial Weekend. We liepen naar de reflecting pool om daarna de Korean Memorial te zien. Overal zijn openbare toiletten met drinkwater. We zijn begonnen met een wandeling om het Tidal Basin, bij onder meer het Jefferson Memorial en Martin Luther King Memorial. Uiteindelijk kwamen we uit bij het Vietnam Memorial, waarin de namen staan gegraveerd van de gevallen soldaten. Deze kan je net een potlood overkrassen als herinnering. Deze dag hebben we 14 km gelopen, om maar even aan te geven hoe groot dit deel van de hoofdstad is.

Dag 3: het centrum uit

Op de derde dag hebben we Arlington Cemetary bezocht, waar we wisseling van de wacht meemaakten en het graf van JFK hebben bezocht. Hier brandt zijn eeuwige vlam op de heuvel die uitkijkt over DC. Ten noorden van het stadscentrum hebben we de gratis National Zoo gezien. Deze kleine dierentuin biedt een variatie aan dieren. In verband met een tropische stortbui moesten we een Starbucks invluchten, om als verzopen katjes de metro in te gaan.

Gelukkig hebben we de foto’s nog:

Een metrostation zoals je ze niet vaak ziet: wow! Het Gallery Place-Chinatown Metro Station.

Het graf van Kennedy, Arlington Cemetary

Het National Air and Space Museum

Het Capitool

In het Capitool

Het Capitool: helaas in de steigers

Marcel Wagenaar

Mijn naam is Marcel Wagenaar, fotograaf en fotoredacteur bij het AD, en eigenaar van 360Rotterdam.nl. Ik ben werkzaam in de fotografie sinds 1986. Samen met mijn vrouw Heleen ga ik ieder jaar naar de Verenigde Staten. Mijn foto’s deel ik graag met een zo groot mogelijk pubiek, via www.usa365.nl.