Nu aan het lezen
Het verhaal van Starbucks

Het verhaal van Starbucks

Hey!USA, wij brengen Amerika, dichtbij!
Starbucks

Hoe vaak is je naam niet verkeerd geschreven op de koffiebeker die je ontving van Starbucks? Of hoeveel mokken heb jij in de kast staan van verschillende steden waar je de Starbucks bezocht? Starbucks is inmiddels een wereldwijd fenomeen. Want, zoals bij veel andere Amerikaanse ketens, vind je overal ter wereld hetzelfde, vertrouwde assortiment. Tijd om eens te kijken naar het verhaal van Starbucks.

Het ontstaan van Starbucks

Starbucks zag op 30 maart 1971 het licht in Seattle. De start van een nieuwe beleving van koffie. Drie vrienden Jerry Baldwin, Zev Ziegl en Gordon Bowler kenden elkaar van de University of San Francisco en besloten koffiedrinken een nieuwe dimensie te geven. Met Starbucks besloten ze namelijk om geen plek te worden waar je koffie kunt drinken, maar waar je verse geroosterde bonen kunt kopen. Zo vind je in de originele Starbucks in Seattle nog steeds geen stoelen of tafels.

Het eerste succes van Starbucks in Seattle

In Seattle trokken de koffiebonen van Starbucks al snel de aandacht. In de eerste jaren kwamen deze van Peet’s Coffee & Tea, daarna kwamen de koffiebonen direct van de koffieboeren. Het verkopen van koffiebonen in plaats van koffie was destijds een vernieuwd concept en het werd al snel populair in de Amerikaanse stad. Howard Schultz (destijds eigenaar van Hammarplast) werd nieuwsgierig en bezocht de vestiging. Totaal onder de indruk van het concept werd hij in 1982 de director of marketing bij de Starbucks vestiging.

Starbucks
Het eerste Starbucks filiaal in Seattle

Op studiereis naar Milaan

Kort daarna vertrok Schultz naar Milaan en ontdekte daar de koffiecultuur op het Piazza del Duomo, waar zich vele koffiebars bevinden. Eenmaal terug in Seattle vroeg hij zich af waarom deze koffiecultuur niet zou kunnen werken in Amerika? En waarom dan niet ineens met de verse Starbucks roasted beans? Hij wilde graag koffie- en espressodranken gaan verkopen naast de verkoop van verse koffiebonen. Helaas kon hij de drie eigenaren van Starbucks niet overtuigen om de mogelijkheden die hij in Milaan zag te integreren bij Starbucks en besloot hij in 1985 zijn eigen weg te gaan.

Il Giornale en de overname van Starbucks

Hij opende Il Giornale, een eigen koffiebar in Seattle. In de jaren erna ging het langzaam slechter met Starbucks. Eigenaar Bowker verkocht zijn aandeel in Starbucks en uiteindelijk kwam Starbucks te koop te staan. De koffieketen Il Giornale van Schultz was van korte duur. Tegen de tijd dat Starbucks te koop stond, had hij genoeg investeerders gevonden om Starbucks over te nemen en werd hij CEO van Starbucks. Hij kocht Starbucks voor $3,8 miljoen in 1987, verkocht zijn eigen Il Giornale filialen aan Starbucks om daarna Amerika en de rest van de wereld te veroveren.

Starbucks
Het oude Starbucks logo

Waar komt de naam Starbucks vandaan?

De naam Starbucks komt grotendeels uit Moby Dick. Hoewel het eerste voorstel Pequod (naar het schip in het boek) was, werd deze afgekeurd. Het werd uiteindelijk een combinatie tussen Starbo, een stadje in Mount Rainier, en een deel van het eerste bemanningslid van Pequod zorgden ervoor dat het Starbucks werd. Zo werd de naam Starbucks een combinatie van Moby Dick en een stadje in Mount Rainier.

Het verhaal van Starbucks

Na de overname door Schultz ging de expansie van Starbucks als een raket vooruit. In het jaar van de overname (1987) werd de eerste Starbucks buiten Seattle geopend. In Vancouver en Chicago popten de eerste filialen van Starbucks uit de grond. Een kleine twee jaar later stond het aantal Starbucks filialen al op zesenveertig.

Starbucks expansie buiten Amerika

Ook buiten Amerika ging het snel. In 1996 werd in Tokyo in Japan het eerste filiaal buiten de VS geopend. Daarna volgden vele landen en werd Starbucks een multinational. Inmiddels zijn er op zes continenten ketens van Starbucks te vinden. In sommige landen bleek het echter lastiger voor Starbucks om de Amerikaanse succesformule te laten werken. Een verzadigde markt, zoals in Italië, maakte het Starbucks lastiger om voet aan de grond te krijgen. In andere landen bleken hogere kosten, vergeleken met Amerika, de reden waarom het niet lukte om Starbucks net zo populair te maken als in de VS. Overigens kun je tegenwoordig ook in Italië een Starbucks bezoeken. In februari 2016 opende in Milaan het eerste filiaal van de koffieketen, op dat moment het vierentwintigste land waar Starbucks in Europa actief was.

Starbucks in de problemen

Tot de ‘Great Recession’ in 2008, groeide Starbucks elk jaar enorm. Schultz had in het jaar 2000 al afstand genomen van zijn positie als CEO en gaf niet enkel de Grote Recessie de schuld van het feit dat het slechter ging met Starbucks. Er werden volgens hem een reeks beslissingen genomen, die ten koste gingen van de Starbucks ervaring. Snelle espressomachines en gemakkelijk te reproduceren winkelontwerpen, zorgden ervoor dat de ziel van de winkel langzaam eruit ging.

Schultz had, in tegenstelling tot de drie oprichters, Starbucks altijd gezien als “de derde plek om te verblijven naast je huis en je werk”. Plekken waar je terecht kon voor het samenkomen met andere mensen. Een alternatief voor het kijken naar televisie thuis of een plek waar je even kon ontsnappen aan de dagelijkse perikelen. Een 2e thuis waarvoor je niet in de auto hoefde te stappen, of zoals hij dat zelf noemde – “The Place on the Corner”.

Starbucks in Nederland

Starbucks
Starbucks op Schiphol

Terwijl Starbucks in verschillende Europese landen succesvol voet aan grond zette, bleef de expansie naar Nederland lang uit. Volgens insiders kwam dit vooral door het succes en de dominantie van Douwe Egberts, maar vooral vanwege onze koffiecultuur. Nederlanders drinken vooral koffie thuis. Of ze gaan ‘een bakkie doen’ bij de buren en familie. In 2002 opende Starbucks in Nederland zijn eerste koffiebranderij buiten Amerika voor de Europese markt. De media sprong daar bovenop, dit was het bewijs dat Starbucks naar Nederland zou komen. De eerste Nederlandse Starbucks opende echter pas 5 jaar later in 2007 op Schiphol. Sindsdien breidde Starbucks snel uit naar strategische locaties langs de snelweg, op grote treinstations en uiteindelijk met een ‘flagshipstore’ op het Rembrandtplein in Amsterdam.

Starbucks in België

Een jaar na de uitbreiding in Nederland, besloot Starbucks de Belgische markt te betreden. In 2008 opende, net zoals in Nederland, het eerste Starbucks filiaal op Brussels Airport. Dit testfiliaal werd geopend om te bekijken of Starbucks potentie zou hebben in België. Na lange rijen op het vliegveld, volgden nieuwe filialen in Antwerpen, Brussel en Gent.

Verandering van strategie

Naast goede koffie kun je tegenwoordig bij Starbucks ook terecht voor allerlei hippe drankjes. Dit begon met de overname van The Coffee Connection in 1994. Daarmee namen ze ook de ‘Frappuccino’ over die sindsdien te koop is bij alle vestigingen van Starbucks. Tussen 1995 en 2012 leverde de Frappuccino zelfs meer dan $2 biljoen op. Hierna volgden nog kleine veranderingen in het aanbod. Zoals de komst van de ‘skinny line’, die niet alleen werd toegepast op de dranken, maar ook op het eten dat Starbucks verkocht.  Naast koffie kun je tegenwoordig ook terecht voor thee bij Starbucks. Starbucks kost het theemerk Tazo in 1999 Tazo en ging daarmee ook de thee business in.

Inmiddels wordt Starbucks niet altijd meer gezien als ‘de derde belangrijke plek in het leven van mensen’. Soms neemt de keten namelijk al de tweede belangrijke plek in en vervangt het zelfs de werkplek. Daarnaast is Starbucks voor velen een korte tussenstop voor een koffie to go en een snelle snack.

StarbucksStarbucks Reserve & Roastery

Onderdeel van de nieuwe strategie van Starbucks was de introductie van het submerk ‘Starbucks Reserve’. Exclusieve, premium koffie, verkrijgbaar bij een select aantal Starbucks vestigingen. De grootste filialen in steden zoals New York en Chicago kregen een speciale Starbucks Reserve hoek, waar een échte barista de speciale koffies bereidde. Door het succes van Starbucks Reserve, besloot Starbucks in Seattle zijn eerste Starbucks Reserve Roastery te openen. Deze ‘koffiepretparken’ zijn een walhalla voor koffieliefhebbers. Koffiebonen worden ter plaatse gebrand en door transparante buizen getransporteerd naar de koffiebars. Elke Starbucks Reserve Roastery heeft een eigen stijl waarbij ze industrieel combineren met luxe. Je kunt er ook koffiecocktails drinken, of Starbucks koffie kopen met een Whisky smaak. Amerika heeft inmiddels 3 Starbucks Reserve Roasteries in Seattle, New York en Chicago.

StarbucksWat vind je tegenwoordig op de menukaart van Starbucks?

Na de start met alleen verschillende soorten koffie, is het assortiment in de loop van de jaren enorm uitgebreid. Wat dat betreft is het de voorloper geweest voor de meest hippe drankjes. Voor koffieliefhebbers blijft Starbucks een walhalla. Met Americanos, Brewed Coffees (o.a. Blonde Roast), Cappuccino’s, Espresso’s, Flat Whites, Lattes, Macchiatos en Mochas heb je genoeg opties om te proberen. In het warme dranken assortiment kan een warme chocolademelk natuurlijk niet ontbreken, maar ook de warme juice staat op de menukaart. Natuurlijk kan de Frappuccino niet ontbreken om te bestellen en vind je ook redelijk wat koude dranken terug op de menukaart.

Starbucks speelt in op bepaalde seizoenen. In de herfst zie je veel pompoen op de menukaart. Rond de kerstdagen heb je altijd een speciaal kerstdrankje.

Starbucks heeft zijn eigen merchandise lijn die in vele winkels verkocht wordt. Zo vind je in iedere vestiging vaak een Starbucks mok met daarop de locatie van de stad. Een gewild item voor verzamelaars. Daarnaast kun je diverse koffiebekers meenemen zodat je voortaan je koffie van Starbucks in je eigen beker kunt krijgen.

Het logo van Starbucks

StarbucksIn de loop der jaren zijn er diverse logo’s van Starbucks voorbijgekomen. Het originele logo van Starbucks heeft maar van 1971 tot 1987 op de etalages van Starbucks gestaan. Dit logo was, in tegenstelling tot de huidige, bruin en bevatte een zeemeermin met twee staarten en een ontbloot bovenlijf. Om te voorkomen dat hele bevolkingsgroepen beledigd zouden zijn, is het logo aangepast. In de daaropvolgende versie waren de borsten bedekt door haar, maar was de navel nog wel zichtbaar en kreeg het logo de herkenbare groene kleur. In de versie zoals we die vandaag het beste kennen, zijn beiden niet zichtbaar, alleen het uiteinde van de staarten. In het logo is ook de naam ‘Starbucks’ verdwenen, omdat het zeemeerminnen icoon wereldwijd herkend wordt als Starbucks. In 2011 kwam er een speciaal logo naar aanleiding van het veertig jarig bestaan. Het originele logo van de keten is nog wel te zien bij de eerste vestiging van Starbucks in Seattle.

Waarom staat je naam altijd verkeerd op je beker?

StarbucksStarbucks staat toch wel bekend om de bekers die je meekrijgt met daarop een verkeerd geschreven naam. Zelfs een makkelijke naam wordt nog verkeerd geschreven. Of het een marketingtruc is, dat is een groot geheim. Meestal is het hartstikke druk en hebben de barista’s geen tijd om bij iedereen de correcte spelling te vragen. Er is daarnaast vaak veel geluid in de winkel waardoor ze je naam niet goed kunnen horen. Veel verkeerd gespelde bekers belanden vaak op social media, welke met een eigen hashtag inmiddels een eigen leven lijden

FACTS & FEITEN OVER STARBUCKS

– Ongeveer 31.000 winkels
– Ongeveer 90 landen
– Meer dan 14.000 vestigingen in Amerika
– Filialen op zes continenten
– Meer dan 350.000 werknemers

Fact:
Hoewel veel mensen denken dat het filiaal in Pike Place Market de eerste is, is dat niet helemaal waar. Van 1971 tot 1976 zat Starbucks nog op 2000 Western Avenue. Daarna verhuisden ze naar Pike Place Market. Het is dus wel het oudste filiaal van Starbucks.
Fact: Vanaf 1991 tot 2007 kwamen er gemiddeld twee nieuwe vestigingen bij
Fact: In 1994 werd de eerste drive-tru geopend van Starbucks

Starbucks

All Day USA

De Amerika bijlage voor Nederland en Vlaanderen met achtergronden, diepgang en verhalen over de Amerikaanse cultuur, politiek, misdaad, actualiteit & lifestyle.

LEES MEER:

Andere interessante artikelen:

Amerikaanse filmregisseurs

De beste Amerikaanse filmregisseurs

We slaan de beroemde acteurs en actrices uit Hollywood deze keer over en richten ons…

Een 'crime scene' of plaats delict in Amerika

De 10 gevaarlijkste steden in de VS

Prachtige steden in Amerika die af en toe helaas op een negatieve manier het nieuws…
Dr Jan Pol

Dr Pol: Hollandse dierenarts in Amerika

Wie is toch die Incredible Dr. Pol uit de gelijknamige televisieserie? Weinigen weten dat het…
De Amerikaanse late night presentator Jimmy Fallon

Amerikaanse tv-presentatoren en talkshowhosts

We zien ze ook regelmatig op de Nederlandse en Belgische televisie voorbij komen: Bekende Amerikaanse…

Affiliate marketing

Hey!USA participeert in verschillende affiliate programma’s, in alle transparantie houdt dat in dat Hey!USA commissies ontvangt voor aankopen middels links van attracties, hotels, tickets, vliegtuigmaatschappijen en retail.

 

© 2023 Hey!USA is een merk van Byebye Media CommV. HeyUSA.nl is een productie van Hey!USA B.V.

Alle rechten voorbehouden Hey!USA B.V. Hey!USA, het Hey!USA logo en NWYRK zijn geregistreerde merken van Byebye Media CommV.

//
Heb je een vraag voor de Hey!USA redactie? Wil je ons een compliment 🙂 sturen, of heb je op- of aanmerkingen?
👋 Hey! Hoe kunnen we je helpen?