XXL-TV’s in Amerika: de Nieuwe Must-Have voor elk Amerikaans gezin
Dit feestseizoen staan XXL-TV’s van maar liefst 97 inch volop in de belangstelling. Nu de prijzen van deze mega-schermen dalen, ruilen steeds meer Amerikanen hun oude tv’s in voor een nieuwe bioscoopervaring thuis. Winkels als Best Buy, Target en Walmart spelen in op de groeiende vraag naar deze reusachtige televisies, die kijkers met nieuwe technologieën zoals de “multi-view”-optie een ongekende kijkervaring bieden.
Een van de grootste cadeaus van dit feestseizoen past niet onder de boom, door de schoorsteen, of zelfs in sommige woonkamers. Televisies van maar liefst 97 inch (en groter) in diagonale afmeting – oftewel XXL-TV’s – winnen snel aan populariteit. De kosten van deze mega-schermen zijn flink gedaald, en veel mensen zijn klaar om hun pandemie-aankopen te vervangen.
Verkoop van deze giga-schermen brengt nieuw leven in de tv-markt, waar de algehele vraag anders stagneert, aldus onderzoeksbureau Circana. Als antwoord op deze vraag voegt Best Buy XXL-TV’s toe aan 70% van zijn 940 winkels in de VS, liet de grootste elektronica-verkoper van het land weten.
98-inch XXL tv’s zijn in een jaar met 53% in prijs gedaald, en de verkoop is met maar liefst 877% in Amerika gestegen.
Met verbeterde technologie en lagere productiekosten zijn de prijzen voor 98-inch tv’s in een jaar met 53% gedaald, en de verkoop is met maar liefst 877% gestegen, aldus Circana. Ter vergelijking: 75- tot 96-inch modellen daalden slechts 6% in prijs met een beperkte verkoopstijging van 19%. Grote schermen zijn nog steeds prijzig: opties variëren tussen $1,699 en $2,999, maar Best Buy biedt gratis bezorging en installatie.
De groeiende interesse in XXL-TV’s kan Best Buy helpen om mindere resultaten te overwinnen. CEO Corie Barry zei recent dat klanten bereid zijn om te investeren in duurdere producten wanneer dat nodig is of wanneer er nieuwe technologie beschikbaar is. Volgens Blake Hampton, senior vice-president van merchandising bij Best Buy, groeit de vraag naar XXL-TV’s omdat de technologie verbeterd is en er nu opties zijn in verschillende prijsklassen.
Ook bij Target, Costco en Walmart zijn XXL-TV’s te koop in aanloop naar de feestdagen. Deze trend weerspiegelt de vraag naar wat vier jaar geleden nog als extra-large werd gezien: 65-inch tv’s die tijdens de pandemie gretig gekocht werden. Veel mensen die in 2020 thuiszaten, investeerden toen in groter en beter beeld.
Nu deze tv’s na vier jaar voor sommigen gedateerd beginnen te voelen, is een XXL-TV een aantrekkelijke upgrade. Naar verwachting blijft deze groeitrend doorzetten, met een piek in vervangingsaankopen richting 2025.
Een interessante nieuwe functie is de “multi-view”-optie. In plaats van meerdere sporten op een klein scherm te volgen, kan een 97-inch tv het beeld verdelen in vier 48-inch schermen, waardoor kijkers eenvoudig verschillende evenementen tegelijk kunnen bekijken, aldus Best Buy.