Nu aan het lezen
Mediamagnaat Rupert Murdoch, is altijd winnaar van de verkiezingen
Nacht Dag
De Amerika bijlage voor Nederland en Vlaanderen met achtergronden, diepgang en verhalen over de Amerikaanse cultuur, politiek, misdaad, actualiteit & lifestyle.

Mediamagnaat Rupert Murdoch, is altijd winnaar van de verkiezingen

Redactie USA365
Rupert Murdoch met zijn vrouw Jerry Hall

Het media imperium van Murdoch zet Trump bij het oud vuil

President Trump zal ongetwijfeld even goed gevloekt hebben in de Oval Office toen zelfs zijn geliefde Fox News plots Joe Biden als zijn opvolger als 46e President aankondigde. Het media imperium van Rupert Murdoch (89), met onder andere de bekende kranten New York Post, Wall Street Journal en het rechts georiënteerde Fox News Network, maakten na de verkiezingen allemaal een 180 graden draai: Trump is uit, Biden is binnen. De Murdoch titels die Trump mede het Witte Huis in hielpen, hebben hem net zo hard op de stoep van Pennsylvania Avenue gedropt.

Maar waarom ineens deze omslag?

Heel simpel: Alles draait om de kijkcijfers en oplages. Fox News zag gedurende de acht jaar presidentschap van Obama een ongelofelijke groei in kijkers. De rechts georiënteerde kritiek op het beleid van Obama maakte Fox News zelfs groter dan het door Trump bekritiseerde CNN. Meer kijkcijfers = meer advertentie inkomsten.

Kritiek

De omslag van de belangrijkste Newscorp titels van Rupert Murdoch levert ook veel kritiek van binnen en buiten de organisatie. Zijn zoon, James Murdoch, stapte al op uit het mediabedrijf. Tijdens Trump-demonstraties scandeerden zijn supporters luid ‘Fox sucks’ en President Trump smeet bij wijze van spreken, de tv uit z’n Oval Office. Sindsdien wijst hij zijn supporters op alternatieve mediabedrijven zoals Newsmax en OAN, die nog wel Trump-vriendelijk zijn.

Jesse Watters van Fox News
Jesse Watters, presentator van Fox News

Instorting kijkcijfers Fox News

Sinds Fox News, Trump-rivaal Biden uitriep als nieuwe elect-President, zijn de kijkcijfers van Fox News met maar liefs 30%+ afgenomen. De kijkcijfers van CNN en MSNBC namen stevig toe. Maar óók de Fox-boycot van Trump had effect, meer dan 1 miljoen kijkers stemden af op de Newsmax show van voormalig Fox presentator Greg Kelly. Daarmee behaalde hij meer dan 10x meer kijkers dan toen hij zijn show bij Fox News presenteerde.

Waarschijnlijk maakt Rupert Murdoch zich er niet zo druk om. In zijn 89 jaar heeft hij de nodige Presidenten zien komen en gaan. Met Biden als 46e president, kan Fox News weer stevige kritiek uiten op het beleid van zijn administratie, wat ongetwijfeld zal zorgen voor een verdere groei van de kijkcijfers, zelfs na een tijdelijke dip.

News UK

Aan de overkant van de grote plas mikt Murdoch op een zelfde soort ontwikkeling als in de VS. Zijn nieuwe, rechts georiënteerde nieuwszender News UK kreeg onlangs toestemming van de Britse media waakhond Ofcom om te starten met uitzendingen. News UK mikt zich op kijkers die zich niet meer thuisvoelen bij het nieuws van de BBC en zoekende zijn naar een kritisch rechtser geluid. Voormalig Fox News directeur David Rhodes is aan het roer gezet om een Britse versie van Fox News te lanceren. Sinds Murdoch zijn Britse zenders Sky en Sky News aan concurrent Comcast verkocht, had hij in het Verenigd Koninkrijk geen eigen tv zenders meer, News UK brengt daar verandering in.

Wall Street Journal

Veel Amerikanen weten niet dat het statige Wall Street Journal onderdeel is van Rupert Murdoch’s Newscorp. Officieel is het onderdeel van Dow Jones Publications, wat op z’n beurt weer eigendom is van Newscorp. Wall Street Journal, ook wel WSJ in de volksmond genoemd, werd in 2007 voor $5 miljard overgenomen door Murdoch en heeft ongeveer 2 miljoen lezers in de VS. Het is één van de weinige kranten in Amerika waarvan de oplage nog steeds toeneemt. WSJ staat bovendien bekend als een eerlijke krant, dus noch links, noch rechts. Toch vielen er de nodige ontslagen in 2016 nadat Trump de verkiezingen won. Verschillende topredacteuren, waaronder opinie schrijver Mark Laswell, werden de laan uitgestuurd, omdat ze niet pro-Trump waren. Diezelfde Wall Street Journal maakte de week na de verkiezingen ineens de ommezwaai en kondigde aan dat Trump maar beter zijn strijd kon beëindigen.

Murdoch wint altijd

Wie er ook in het Witte Huis de scepter zwaait. De 89 jarige Rupert Murdoch wint uiteindelijk altijd. Financieel was 2020 een zwaar jaar, Newscorp boekte een mega verlies van $1.55 miljard, toe te schrijven aan de impact van de Covid-19 pandemie. Maar medelijden hoeven we niet met hem te hebben, met $17.1 miljard vermogen staat Rupert Murdoch met zijn familie op nummer 28 in de Forbes top 400 rijkste Amerikanen.

Rupert Murdoch met zijn derde vrouw Wendi
Rupert Murdoch met zijn derde vrouw Wendi

Over Rupert Murdoch

Rupert Murdoch, geboren op 11 maart 1931 in Melbourne (Australië), werd in 1985 officieel genaturaliseerd als Amerikaans staatsburger en is een internationale mediamagnaat en voorzitter van Newscorp. Tot zijn imperium behoren verschillende populaire kranten zoals The New York Post, Wall Street Journal en de Times. Diverse televisiemaatschappijen zoals Fox, Fox News en Fox Sports. Maar ook magazines en uitgeverijen. In 2019 verkocht hij verschillende film en tv zenders waaronder filmstudio 20th Century Fox aan Disney en de Britse televisiezenders Sky aan Comcast. Murdoch trouwde maar liefst vier keer en heeft in totaal 6 kinderen. 

Bekijk reacties (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll naar boven