Nu aan het lezen
Formule 1 in Amerika: interview met Tim Coronel!
Nacht Dag
De Amerika bijlage voor Nederland en Vlaanderen met achtergronden, diepgang en verhalen over de Amerikaanse cultuur, politiek, misdaad, actualiteit & lifestyle.

Formule 1 in Amerika: interview met Tim Coronel!

Formule 1 in Amerika: Tim Coronel blikt met ons vooruit op de race van morgenavond (21:00 uur Nederlandse tijd) op Circuit of The Americas in Austin, Texas. Het belooft niet alleen op de baan spektakel te worden met onder andere onze landgenoot Max Verstappen, maar ook eromheen met optredens van Justin Timberlake en Stevie Wonder. Coronel, rallycoureur en met tweelingbroer Tom een veelgevraagd tv-gast en spreker, in gesprek met USA365.nl over deze Grand Prix, de kansen van Verstappen én zijn band met het autogekke Amerika. 

Formule 1 in Amerika: interview met Tim Coronel!

‘VS een magisch mooi land’

Tim Coronel zien we met tweelingbroer Tom geregeld op tv voorbijkomen in reclamespotjes en autosportprogramma’s. De snelste broers van Nederland presenteerden het tv-programma AutoXperience, zijn veelgevraagd sprekers, ondernemers én natuurlijk al een leven lang actief in de racerij, onder meer met hun deelname aan de befaamde jaarlijkse Dakar-rally. En als je het over racen hebt, dan is het autogekke Amerika nooit heel ver weg. Het is het land van de grote monstertruckraces, NASCAR, de Indy 500 én dit weekend van een meer Europees gekleurde wedstrijd: de Grote Prijs van Amerika bij het Formule 1-kampioenschap.

Hoewel Tim niet vaak in de VS racete, heeft hij een opvallende connectie met het land. Hij studeerde namelijk een jaar in Richmond, Virginia, aan de oostkust. “Ik deed het laatste jaar High School. Dat stond helemaal los van de racerij,” zegt Coronel tegen USA365.nl. “Tom en ik zijn wel boefjes en onze ouders vonden het toen tijd dat we op onszelf in Amerika de normen en waarden gingen leren. Het was een te gekke periode. Ik vind het een magisch mooi land, met een heel prettige samenleving. Echt het land van de onbegrensde mogelijkheden.”

Formule 1 in Amerika: een interview met Tim Coronel!
Tom en Tim Coronel recent tijdens een bezoek aan Apple Valley, Californië.

Eten & landschappen

Wat Tim Coronel verder opvalt aan Amerika? “Het is er heel erg op service gericht. Lui is een slecht woord, maar de Amerikanen houden van service en de kwaliteit is wat minder in het gedrang. Echt lekker eten kan daar niet. In Europa kun je veel lekkerder eten; een pizzeriaatje, Griekje, Italiaantje, dat heb je daar niet. In Amerika heb je bijna alleen maar van die ketens. Dat vind ik het grote verschil.”

De gevarieerde landschappen maken in zijn ogen een hoop goed. Coronel waardeert de diversiteit in the land of the free and home of the brave. “Alle vormen van ondergronden, landschappen, de verschillende mensen; ik snap heel goed dat als je gaat reizen door Amerika, dat je de tijd neemt om alles goed te zien. Washington DC, Colorado en de Florida Keys vind ik heel mooi. Ja, je hebt er eigenlijk alles.”

Hoeveel verkeersboetes ik in Amerika heb gehad? Geen één die ik ontvangen heb, haha!

Formule 1 in Amerika

Terug naar de actualiteit. Dit weekend strijkt het Formule 1-circus neer in Austin, Texas, met het Circuit of The Americas als decor. Het circuit staat sinds 2012 weer op de kalender, nadat er van 2007 tot 2012 geen Formule 1 in de VS plaatsvond. Maar door de geschiedenis heen was dat bijna altijd wel het geval, met onder meer Dallas, Indianapolis, Detroit en Las Vegas als gaststeden. Al vele jaren flirt de organisatie met de gedachte om een tweede Grand Prix in Amerika te laten plaatsvinden. Voormalig Formule 1-baas Bernie Ecclestone droomde van een stratencircuit in New York, maar dat ambitieuze plan haalde het niet.

“Amerika is groot genoeg om daar meer te kunnen doen,” vindt Coronel. “Formule 1 is een heel Europese serie, maar het begint in Amerika echt populariteit te verwerven. Vooral ook nu door social media en in de VS zien ze op Formule 1-gebied echt een groeimarkt. Ik kan me heel goed voorstellen dat er nog een soort New York-achtig ding gecreëerd gaat worden. Alleen in New York lijkt mij dat heel moeilijk, dan moet de stad het écht, écht, écht willen. Want is het is natuurlijk een financiële stad, vooral Manhattan.”

Het bochtige circuit tijdens de Formule 1-race van 2012.

Circuit of The Americas

Vooralsnog moeten de coureurs het in de VS doen met Circuit of The Americas, dat door alle events en races jaarlijks zo’n 1 miljard dollar de economie van Centraal-Texas inpompt. De baan is circa 5,5 kilometer lang, met twintig bochten en één lang recht stuk waar de coureurs topsnelheden aan de dag leggen van dik in de 300 kilometer per uur. Winnen doe je er niet zomaar.

“Het is een lekker gevarieerd circuit. Ik denk dat we van Red Bull (ploeg Max Verstappen, red.) meer strijd kunnen verwachten. Er zijn best wat stukken waarbij je echt wel downforce moet houden en dat is de kracht van Red Bull. Die downforce en mechanische grip zullen in dit bochtige circuit een heel grote rol gaan spelen. Ik denk dat ze bij Red Bull echt kans maken. Ferrari is ook een klap verbeterd. Ze hebben de laatste weken pech, maar waren wel snel. Kijk hoe hard Sebastian Vettel ging de laatste race, sloeg nergens op. Ik verwacht dus meer van Ferrari. En Mercedes is altijd snel. Voor het kampioenschap zou het heel lekker zijn als Lewis Hamilton uitvalt.”

Max Verstappen

De hamvraag is natuurlijk wat Max Verstappen (foto rechts) dit weekend kan laten zien. De Nederlander, waarvan gisteren bekend werd dat hij zijn contract bij Red Bull verlengd heeft tot en met 2020, moet waarschijnlijk ergens achteraan starten. Dat zit zo: per seizoen mag een team een maximumaantal motoren en versnellingsbakken gebruiken.

Bij overschrijding, in dit geval een nieuwe motor die in de wagen van Verstappen geplaatst wordt, volgt een zogeheten gridstraf. Een coureur wordt dan ongeacht het resultaat in de kwalificerende race een aantal posities naar achteren geschoven bij de startopstelling. Toch kiezen teams er geregeld voor om onderdelen te vervangen en de straf te accepteren, zodat ze later alsnog profiteren van het nieuwe materiaal. Zo wil Verstappen volgende week bij de Grand Prix van Mexico meteen toeslaan.

“Het ligt er dus aan of hij nu de motorwissel doet. Er zijn veel bochten, dus inhalen is moeilijk. Wat is de strategie? Maar we weten allemaal dat Max heel goed is in inhalen. Hij is een agressieve rijder, maar dat brengt ook risico’s met zich mee. Kijk maar naar Monza. Als agressieve rijder kun je wel bepaalde risico’s nemen en laten zien hoe goed je bent, maar daardoor kun je ook sneller uitvallen. Maar als Max gewoon vooraan start, dan haalt hij het podium,” aldus Coronel, die zich waagt aan een voorspelling. “Vettel, Max, Hamilton.”

Eerdere prestaties in VS

De twintigjarige Verstappen reed Circuit of The Americas al meerdere keren, voor het eerst in 2014. Een jaar later werd hij vierde en in 2016 viel hij uit door mechanische problemen. Of er nu een podiumplek in zit, zullen we moeten afwachten. Maar mocht Verstappen winnen en een feestje gaan vieren, dan weten we wel al één ding zeker; oud genoeg om te drinken in Texas is hij nog niet…

Bekijk onderstaande video van Mobil 1 The Grid om in de sfeer te komen. Max Verstappen komt hierin ook aan het woord. ‘Amerika is één van mijn favoriete landen.’

Wanneer op tv?

De race start morgenavond 21:00 uur Nederlandse tijd en is te zien op het gratis kanaal van Ziggo Sport. De voorbeschouwing begint 20:05 uur. Voor de kwalificatietraining kun je vanavond vanaf 22:35 uur terecht op hetzelfde kanaal. Hiervan zijn morgen (10:30 en 13:45 uur) herhalingen, met tussendoor het Formule 1 Café. Bekijk het complete draaiboek van de Grand Prix van Amerika op deze pagina (let op: Amerikaanse tijden).

Bekijk reacties (1)
  • Niet eens met de mening over het eten, wij vinden dat je juist wel heerlijk kunt eten in de States …

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Scroll naar boven